Monday 2 July 2018

Oslo - Stockholm - Bangkok - Ho Chi Minh City - Cam Ranh

Ferien startet ikke akkurat som planlagt, og nå skal dere søren meg få høre!

Jeg skulle starte ferden min den 29. juni og være i Vietnam den 30. juni hos min familie. Reiseruta mi hadde litt mellomlandinger, men tenkte det skulle nok gå greit. Jeg fikk jo flybillettene sponset av foreldrene mine, og tenkte at de måtte bare ta de billigste de fant. Jeg er takknemlig. Reiseruta VAR:

* Fra Oslo til Stockholm: 16:00 - 16:55 med SAS
* Fra Stockholm til Doha: 17:40 - 00:40 med Qatar Airways.
* Møte onkel 5 i Doha og til HCMC: 01:50 - 13:55 med Qatar Airways.
* Fra HCMC til Nha Trang Cam Ranh: 16:00 - 17:10 med Vietnam Airlines.

Dagen startet fint. Jeg hadde ligget over til min godeste Maria i Oslo for å få litt quality time med henne før jeg skulle reise bort så lenge. Jeg tok toget til Gardermoen og siden jeg dro med NSB og ikke Flytoget, var det jo seff mye styr. Toget på spor 11 hadde flere forsinkelser, og plutselig sier de på høytaler at de som skal til Gardermoen må heller gå på toget på spor 12. Gjett om det var mange stressende sjeler som drasset febrilsk med seg bagasjen til andre siden. Syns mest synd på familiene som måtte bære bagasjen til ungene, samt holde styr på ungene.

Flyet mitt fra Oslo til Stockholm var forsinket i 50 minutter. Dette var ikke bra, fordi jeg egentlig bare hadde 45 minutter til å rekke mitt neste fly til Doha fra Stockholm. Jeg håpet på det beste; at flyet fra Doha skulle bli forsinket. Men NEIDA. Vi var ca 18-20 stk som skulle videre med flyet fra Stockholm til Doha, og de kunne ikke engang ha ventet i 15 minutter til! Hadde de gjort det hadde vi rukket å løpe bortover og kommet oss med. Bare 10-15 minutter eller noe! Jeg føler det er så vanlig at internasjonale fly er litt forsinket, men det stod "gate closed" på informasjonen om flyet til Doha. Vi fikk beskjed om å stille oss i kø på servicesenteret til SAS for ombooking.

Her møtte jeg heldigvis på Stine fra masteren! Jeg har slitet med å huske henne de veldig få gangene jeg har møtt henne (sliter fortsatt med å huske ansikt om jeg ikke ser folk ofte nok), og gjorde akkurat det samme nå. Bortsett fra at jeg husket ansiktet hennes denne gangen, men ikke hvor jeg hadde henne fra (tidligere hilste jeg på henne 2 ganger, spurte henne om det samme og svarte likt på begge gangene :'D).

Stine hadde bestilt surfetur med Kilroy til Bali og reiste med et par; Sandra Mari og William. De skulle møte 2 andre som hadde bestilt samme reise. Men ikke enda...!! Fordi de skulle også mellomlande i Doha fra Stockholm med flyet som vi ikke rakk...

Køen på SAS servicesenter var endeløs med et lappesystem som inneholdt flere bokstaver, kategorisert etter billett-type. B var for economy class. Da jeg kom dit var nummeret på B224, mens jeg trakk nummer B280... I tillegg trakk de bokstaver mellom A-F. Det tok sinnsykt lang tid, så Stine, Sandra Mari, William og jeg tenkte vi skulle ta en spansk en å trekke en lapp for premium/gullkunder med bokstav A. William var in charge og ledet gjengen forbi køen. Det var digg!

Etter litt fram og tilbake hvor noen skulle mellomlande i Doha og noen i Bangkok, klarte vi å få alle via Bangkok på samme fly. MEN vi kunne ikke dra før neste dag kl 14:30. Vi endte til slutt med å gjøre det beste ut av saken. Vi fikk matkupong til 150 SEK som vi måtte bruke på flyplassen. Vi møtte på fire andre nordmenn som var i samme situasjon som oss. To av dem var et par som skulle til Singapore, mens de to siste var Stian og Christian som skulle til Bali. Det ble middag på MAX før vi tok shuttle bus videre til Radisson Blu Arlandia Hotel. Her skulle Stine og jeg dele en double room (sykt kos!). Og i kveld skulle det drekkas! Det var jo tross alt fredagskveld, og vi kunne ikke akkurat sitte på hotellet og surmule.



Stine, Sandra Mari, William, Stian, Christian og jeg tok taxi til Stockholm sentrum (noe som btw var mye lengre enn jeg trodde). Vi fant først en "vors"-bar (Ljunggren) og drakk litt der, før vi dro videre til en annen bar (The Temple Bar) og var der resten av kvelden. Vi møtte på litt svensker på den siste baren og hadde en skikkelig bra kveld!

Gjengen


Dagen derpå var vel egentlig litt tyngre enn det jeg hadde håpet på. Men Stine og jeg var ganske fornøyd med vår innsats både i går og i morges. Vi rakk til frokostbufféen og flyet videre til Bangkok.

Da vi endelig kom fram til Bangkok gikk heller ikke ting på skinner gitt! Køen til transfer gatene var evig lang, og de slapp bare litt og litt folk gjennom rulletrappen. Folk var stressa, mange som var på nippet til å misse flyet. Gjengen som jeg dro ut med i går oppfordret meg til å bare klatre over gjerdet, og vi skilte lag. Jeg følte meg bad, men hvis jeg ikke gjorde det hadde jeg garantert misset flyet mitt.

Da jeg endelig kom fram til Ho Chi Minh City, var heller IKKE DET plettfritt!! For nå var bagasjen min forsvunnet... Så jeg måtte gå til "Lost and found luggage"-skranken og melde det slik at de kan sende bagasjen min videre. For jeg skulle jo reise videre innenlands til Cam Ranh (foreldrene mines hjemby).

ENDELIG kl 13:56 landet jeg i Cam Ranh! Ting gikk ganske smooth derfra siden jeg ikke hadde noe baggasje å vente på. Jeg gikk gjennom utgangen til flypassasjerene, men så ingen.. Nesten litt skuffende gikk jeg videre, og PLUTSELIG kommer søskene mine løpende! GLEDESRUUUUS!!! Jeg ble så glad! Mamma og pappa kom etter med han ene broren til mams.


Det var rart å være i Vietnam igjen. Det var 4 år siden sist. Jeg var så sliten av hele turen (og litt redusert hehe) at jeg sov bort nesten resten av dagen.

FØRSTEINNTRYKK: PSYKO VARMT OG KLAMT!!!

No comments:

Post a Comment