Thursday 26 July 2018

AIESEC - Global Village

I AIESEC har vi ofte "Global Village"-arrangementer. Disse arrangementene er mangfoldig. Alle landene som er til stede har sin egen stand og presenterer ofte sin kultur. Det kan enten være Global Village med mat +++ eller alkohol. Da jeg var på internasjonal konferanse i Napoli i 2014 hadde vi begge deler. Global Village med alkohol var heftig... Haha! Norge tok med akevitt. Ew. Noen land har også drikkeaktiviteter ved sin stand. Norden hadde "The Nordic Pit", hvor en representant fra hvert av de nordiske landene (av de som er tilstede) står på en stol i ring. En frivillig går inn i ringen, ser opp i taket og gaper. Hvert av de nordiske landene heller en sipp av hvert sitt alkohol i munnen på den frivillige. Husker ikke om man blandet alt og om personen skulle snurre rundt noen ganger eller ikke, men ja... Nok med digresjoner her.

I dag skulle jeg representere Norge på Global Village. Vi hadde representanter fra: Norge, Kina, Tsjekkia, Indonesia, Malaysia, Taiwan, Tyskland, Portugal, Egypt og Sri Lanka.

Den stusselige Norge-standen min. Haha... Det var en del som likte leverposteien da!

Det er faktisk første gangen jeg bruker sånn "17. mai"-sløyfe!

Det var ca 20 kids som kom innom. De fikk hvert sitt papir hvor det stod "Global Passport" eller noe med flaggene til hvert land. Etterpå kunne de gå fritt rundt til de forskjellige stands for å få underskrift fra ulike land. Det var egentlig et ganske kult opplegg for kidsa syns nå jeg. Vi hadde også litt underholdning; sang fra Sri Lanka, dans fra Indonesia, catwalk med noen lands nasjonalklær. Vi danset også roll calls! Det var artig å oppleve litt av AIESEC-kulturen igjen! Det har allerede gått 3 år siden jeg var visepresident for AIESEC Trondheim! Roll calls er ulike danser som forskjellige lokalkomitér/nasjonalkomitéer i AIESEC lager for å presentere sin entitet. Det blir også brukt som energizers på konferanser. Man trenger ikke å være pro for å danse roll calls. Det er bare å se på noen som kan det og følge trinnene. Veldig uformelt! Første gangen jeg danset roll call følte jeg meg sykt teit. "Hva forno, roll call?? Skal jeg danse?? Sykt kleint", tenkte jeg. Men så finner man ut at man må slutte å ta seg selv så høytidelig og bare riste litt løs! Det er ganske artig!


AIESEC-representantene og kidsa :D

AIESEC-interns og AIESECere!


No comments:

Post a Comment